تاثیر FCP بر روی سرعت سایت و اهمیت آن در سئو
حتما توجه کرده اید زمانی که قصد باز کردن یک صفحه را دارید؛ در ابتدا برخی از المان های آن مشاهده می شوند و سپس کل صفحه بارگذاری می شود. FCP یا First Contentful Paint پارامتری است که سرعت بارگذاری همین المان های اولیه را مشخص می کند. این پارامتر یکی از ۷ معیار مهم Lighthouse یا همان فانوس دریایی برای سنجش سرعت سایت است و می تواند بر روی رتبه بندی آن در گوگل موثر باشد. با توجه به اهمیت این پارامتر لازم است که طراحان سایت و متخصصین سئو اطلاعات کافی درباره آن داشته باشند. به همین دلیل در ادامه این مطلب قصد داریم همه درباره این فاکتور مهم و تاثیر FCP بر روی سرعت سایت را به شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.
آن چه در این مطلب می خوانیم:
- FCP چیست؟
- امتیاز FCP یک وب سایت خوب چقدر است؟
- روش های اندازه گیری امتیاز FCP
- تاثیر FCP بر روی سرعت سایت چگونه است؟
FCP چیست؟
در قدم اول بهتر است مشخص کنیم که دقیقا درباره چه چیزی صحبت می کنیم و این پارامتر برای اندازه گیری چه چیزی به کار می رود. مرورگرهای مختلف در زمان باز کردن یک صفحه وب نمی توانند همه اطلاعات آن را به صورت هم زمان به کاربر نمایش دهند. در واقع مرورگرها این کار را به صورت بخش بخش انجام می دهند و ابتدا قسمت های کم حجم تر را بارگذاری می کنند.
با استفاده از پارامتر FCP می توان فاصله بین شروع بارگیری صفحه تا نمایش هریک از قسمت های آن را اندازه گرفت و بر این اساس تعیین کرد که سرعت سایت چقدر است. توجه کنید که این معیار صرفا فنی نیست و می تواند به طور دقیقی تجربه کاربری و چیزی که کاربران در مواجهه با سایت درک می کنند را ارزیابی کند. در واقع در این پارامتر بیشتر از اینکه تمرکز بر روی پشت صحنه سایت باشد، بر روی چیزی است که کاربر آن را می بیند. به همین دلیل است که معیار بسیار خوبی برای سنجش سرعت سایت خواهد بود.
با استفاده از معیار First Contentful Paint می توان مشخص کرد که کاربر چه زمانی اولین تغییرات را در زمان باز شدن صفحات سایت شما می بیند. معمولا هدرها یا تصاویر پس زمینه اولین چیزی هستند که به کاربر نمایش داده می شوند و نشان می دهند که صفحه در حال بارگذاری است. توجه داشته باشید که این المان ها لزوما اولین چیزی که از سرور بارگیری شده اند نیستند و کاملا به تجربه کاربری برمی گردند. معمولا FCP بالاتر به این معنا است که سایت شما از دیدگاه کاربران سریع تر است؛ اما این بدان معنا نیست که از نظر تکنیکی نیز چنین است.
امتیاز FCP یک وب سایت خوب چقدر است؟
قبل از اینکه به سراغ بررسی تاثیر FCP بر روی سرعت سایت و راهکارهای بهبود آن برویم بهتر است بررسی کنیم که منظور از امتیاز خوب برای این پارامتر چیست. موتور جست وجوی گوگل امتیازهای FCP را در سه بخش خوب، نیاز به بهبود و ضعیف دسته بندی می کند. زمانبندی نمایش اولین المان در هر مورد به شرح زیر است.
- خوب: بین ۰ تا ۱٫۸ ثانیه
- نیاز به بهبود: بین ۱٫۸ تا ۳ ثانیه
- ضعیف: بیش از ۳ ثانیه
اگر قصد دارید بدانید که وب سایت شما اکنون در کجای این ماجرا قرار دارد و چه امتیازی به آن تعلق می گیرد، خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید.
روش های اندازه گیری امتیاز FCP
به طور کلی دو دسته ابزار برای سنجش FCP وب سایت وجود دارد که در ادامه در خصوص هریک توضیحاتی را ارائه می دهیم.
دسته اول: ابزارهای میدانی
با استفاده از این ابزارها می توانید دقیق ترین و به روزترین اطلاعات را درباره سایت خود به دست آورید؛ چرا که به طور مستقیم بر روی سرور شما اجرا می شوند و متکی بر API ها یا برخی فرضیات نیستند. گوگل خود دارای گزینه های بسیار خوبی برای اندازه گیری کمی و میدانی تاثیر FCP بر روی سرعت سایت و تجربه کاربری است. برخی از بهترین ابزارهای گوگل در این زمینه عبارت اند از:
- PageSpeed Insights
- Google Search Console ( بخش گزارش سرعت )
- کتابخانه Web Vitals در جاوا اسکریپت
- Chrome User Experience
در مطلب آموزش کار با Page Speed Insights کارشناسان وین تم به طور کامل استفاده از پیج اسپید را برای افزایش سرعت سایت مورد بررسی قرار داده اند.
دسته دوم: ابزارهای آزمایشگاهی
این ابزارها با شبیه سازی نتایج به شما نشان می دهند که مقدار FCP سایت شما در حالت های مختلف چقدر خواهد بود. ابزارهای آزمایشگاهی تلاش می کنند موقعیت های واقعی را شبیه سازی کنند و نشان دهند که وضعیت سرعت سایت شما با وجود موانعی همچون تاخیر، پهنای باند، تراکم شبکه و… چگونه است. بهترین ابزارها برای سنجش FCP در شرایط آزمایشگاهی عبارت اند از:
- Lighthouse یا فانوس دریایی
- Chrome DevTolols
- PageSpeed Insights
ابزارهای آزمایشگاهی در طول توسعه پروژه بسیار کاربردی هستند و می توانند به شما نشان دهند که بعد از راه اندازی کامل از نظر UX و سرعت سایت در چه جایگاهی قرار می گیرید.
تاثیر FCP بر روی سرعت سایت چگونه است؟
با بهینه سازی امتیاز FCP سایت خود UX را تا حد زیادی بهبود می دهید و کمک می کنید که کاربران تجربه بهتری در زمان ورود به سایت شما داشته باشند. اگر این روند رو به بهبود ادامه پیدا کند، می توانید کم کم شاهد ترقی سایت در نتایج گوگل و در نهایت تبدیل شدن به رتبه های اول باشید. برخی راهکارهای کاربردی و ساده برای بهبود FCP را در ادامه آورده ایم.
۱٫ حذف Render Blocking Resources
منابع مسدودکننده رندر یا همان Render Blocking Resources، فایل های اجباری هستند که باید در وب سایت شما وجود داشته باشند تا مرورگرها بتوانند آن را از سرور بارگیری کنند. HTML، جاوا اسکریپت، فونت ها و فایل های CSS بر هر چیز دیگری در صفحه اولویت دارند و تا زمانی که بارگیری نشوند، اجازه بارگذاری محتوا، تصاویر و سایر قسمت ها داده نمی شود. به همین دلیل توصیه می شود که قسمت های غیر ضروری را در آن ها حذف کنید و حجمشان را به حداقل برسانید تا سرعت بارگیری سایتتان بیشتر شود.
به منظور کاهش حجم این فایل ها کاراکترهای اضافه مانند فاصله را حذف کنید و اجازه دهید که مرورگر بعد از بارگیری کامل آن ها را اصلاح کند. اگر سایت شما وردپرسی است می توانید از گزینه Minification در قالب یا افزونه کش خود استفاده کنید تا این عمل به طور خودکار انجام شود.
۲٫ نمایش متن قبل و حین بارگذاری فونت
محتوای متنی کوچک ترین فایل موجود در وب سایت شما است و بیشتر از چند بایت فضا نمی گیرد؛ اما معمولا جزء آخرین المان هایی است که به کاربران نمایش داده می شود؛ چرا که بارگیری و نمایش فونت بسیار سختگیر خواهد بود. اگر دوست دارید تاثیر FCP بر روی سرعت سایت را ببینید، به مرورگر دستور دهید که ابتدا فایل متنی را با استفاده از فونت سیستم بارگیری کند و سپس اقدام به دانلود و نمایش فونت تنظیم شده کند. با این کار سرعت بارگذاری سایت به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.
۳٫ حذف کدهای استفاده نشده
اگر کدی در وب سایت خود دارید که استفاده نمی شود، بلافاصله آن را حذف کنید. نیازی نیست کدهای قدیمی را به امید اینکه روزی دوباره قابل استفاده شوند نگه دارید. این کار حجم سایت شما را بالا می برد و زمان بارگیری آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. با استفاده از ابزار Chrome DevTools می توانید متوجه شوید که کدام بخش از CSS سایت شما بارگیری می شود اما کاربر آن را نمی بیند.
۴٫ کاهش TTFB
TTFB نشان دهنده زمانی است که اولین بایت به مرورگر منتقل می شود و هرچه سریع تر باشد، FCP سایت شما کمتر است. بهترین راهکارها برای کاهش این زمان و افزایش تاثیر FCP بر روی سرعت سایت شامل موارد زیر هستند:
- از هاست باکیفیت استفاده کنید
- محتوای خود را از طریق CDN ( شبکه تحویل محتوا ) ارائه دهید
- کش مرورگر را فعال کنید
۵٫ از تصاویر SVG یا WebP استفاده کنید
این راهکار ممکن است برای همه مرورگرها عملی نباشد؛ اما اگر کاربران شما از مرورگرهای نسخه جدید استفاده کنند می توانند تاثیر آن را ببینند. تصاویر معمولا اولین چیزی نیستند که بر روی صفحه نمایش داده می شوند؛ اما با کاهش حجم قابل توجه آن ها و استفاده از فرمت های کم حجم تر می توان تا حد زیادی به FCP کمک کرد.
درست است که پسوندهای GIF ، JPEG و PNG رایج ترین فایل های تصویری هستند که استفاده می شود؛ اما اگر آن ها را با SVG یا WebP تعویض کنید، می توانید تاثیر FCP بر روی سرعت سایت را به وضوح ببینید. به این ترتیب حجیم ترین بخش محتوای شما در یک چشم به هم زدن بارگیری خواهد شد و در کوتاه ترین زمان ممکن بخش های مختلف سایت به کاربران نمایش داده می شود.
سخن پایانی
نمی توان FCP را یک فاکتور مستقیم از عملکرد سایت دانست؛ این پارامتر بیشتر از هر چیزی به تجربه کاربری برمی گردد و نشان دهنده عملکرد فنی سایت نیست. دو وب سایت ممکن است زمان بارگذاری کاملا یکسانی داشته باشند؛ اما وب سایتی با FCP کمتر سریع تر دیده خواهد شد و این برای کاربران جذاب تر است. توصیه اصلی ما این است که این پارامتر را به عنوان یک فاکتور مهم در بهبود UX مد نظر قرار دهید تا سایت را به سطح بالاتری برسانید. طبیعی است که تاثیر FCP بر روی سرعت سایت می تواند بر روی سئو وب سایت شما نیز موثر باشد و آن را بالا ببرد.
نویسنده : زهرا شیخانی
نظرات