بررسی انواع ریدایرکت ها و تاثیر آن بر سئو | ریدایرکت چیست؟

خیلی از اوقات ممکن است بخواهید در سایت خود صفحه ای را حذف کنید یا نوع آدرس دهی سایتتان را تغییر دهید، در این موارد، ابزاری به نام ریدایرکت می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند.
شما با استفاده از ریدایرکت می توانید صفحه حذف شده را روی آدرس جدید منتقل کنید تا با این کار سئو سایتتان صدمه ای نبیند و مشکلی برای آن ایجاد نشود.
در این مقاله می خواهیم به بررسی انواع ریدایرکت ها و تاثیر آن بر سئو بپردازیم و ببینیم هرکدام از ریدایرکت ها چه کاربردی دارند و کدام یک از آنها برای سئو مفیدتر هستند. این مقاله، کاملا کاربری و تخصصی است و به سئوی سایت شما کمک زیادی می کند.
پس اگر قصد دارید سایت خود را ساماندهی کنید یا آدرس آن را تغییر دهید، در این مقاله با وین تم همراه باشید.

ریدایرکت چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ بررسی انواع ریدایرکت ها برویم، باید بگوییم که ریدایرکت چیست؟
ریدایرکت یعنی هدایت کاربران و خزنده های موتورهای جستجو از یک URL به یک URL دیگر.
مثلا شما ممکن است بخواهید دامنه سایتتان را از DOMAIN.IR به NEWDOMAIN.IR تغییر دهید، در این زمان می توانید از ریدایرکت استفاده کنید تا زمانی که کاربران دامنه قبلی سایت شما را تایپ کردند، به دامنه جدید منتقل شوند و بدون هیچ مشکلی آن را در اختیار داشته باشند.
در مورد حذف صفحات سایت یا تغییر آدرس دهی صفحات هم به همین صورت است و شما می توانید از ریدایرکت برای انتقال آدرس قبلی روی آدرس جدید استفاده کنید.
این موضوع دقیقا مانند دنیای واقعی است. اگر دقت کرده باشید وقتی یک فروشگاه در شهر می خواهد به مکان جدیدی منتقل شود، از یک ماه قبل با بنر و پیامک و… اطلاع رسانی می کند که از مکان قبلی به یک مکان جدید منتقل شده است و این موضوع باعث می شود مشتریان قبلی آن فروشگاه بتوانند مکان جدید را پیدا کنند و به آن مراجعه کنند.

کاربردهای ریدایرکت چیست؟

در این قسمت میخواهیم به برخی از کاربردهای ریدایرکت در سایت اشاره کنیم و بگوییم در چه جاهایی می تواند به شما کمک کند:

۱- استفاده از چند دامنه برای یک سایت
در صورتی که میخواهید برای سایت خود از چند دامنه استفاده کنید، می توانید با استفاده از ریدایرکت تمامی دامنه ها را روی یک دامنه اصلی منتقل کنید.
۲- استفاده از SSL
اگر میخواهید روی سایتتان گواهی SSL نصب کنید، باید تمامی آدرس های سایت که به صورت HTTP را روی آدرس HTTPS منتقل کنید که این کار با استفاده از ریدایرکت امکان پذیر میباشد.
۳- حذف صفحات سایت
ممکن است شما بخواهید برخی از صفحات سایت خود را بعد از مدتی حذف کنید یا بخواهید صفحاتی که تکراری هستند را از داخل سایت پاک کنید، در این موارد می توانید از ریدایرکت استفاده کنید تا آدرس صفحات حذف شده را روی یک آدرس جدید منتقل کنید و کاربران شما با صفحه ۴۰۴ مواجه نشوند.
۴- تغییر دامنه سایت
اگر بخواهید ری برندینگ کنید و دامنه سایت خود را تغییر دهید، باید آدرس دامنه قبلیتان را به صورت کامل روی دامنه جدید منتقل کنید تا هم محتواها و آدرس ها را از دست ندهید، و هم وقتی کاربران آدرس قبلی را تایپ می کنند، بتوانند به آدرس جدید سایت شما دسترسی داشته باشند.

انواع ریدایرکت و کاربرد آن ها

۱- ریدایرکت ۳۰۱ یا ریدایرکت دائمی

این ریدایرکت به معنی ریدایرکت همیشگی است.
در این نوع از انواع ریدایرکت، تا حدود ۹۹ درصد قدرت و اعتبار و سئو آدرس قبلی به آدرس جدید منتقل می شود. زمانی که از این نوع ریدایرکت استفاده میکنید، خزنده های موتور جستجو آن را یه ریدایرکت همیشگی فرض می کنند.
از ریدایرکت ۳۰۱ می توانید در موارد زیر استفاده کنید:
۱- زمانی که می خواهید آدرس سایت را به صورت دائمی تغییر دهید و اعتبار و سئوی دامنه قبلی را به یک دامنه جدید منتقل کنید.
۲- زمانی که می خواهید آدرس یک صفحه از سایت را به صورت دائمی تغییر دهید و اعتبار آن صفحه را به صفحه جدید منتقل کنید.
۳- زمانی که می خواهید از گواهی SSL استفاده کنید و تمامی آدرس های سایت را روی https منتقل کنید.
پس به خاطر داشته باشید که اگر می خواهید یک ریدایرکت دائمی در آدرس های یک سایت ایجاد کنید، از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید.

۲- ریدایرکت ۳۰۲ یا موقت

گاهی اوقات ممکن است شما بخواهید به صورت موقتی یک آدرس را از دسترس خارج کنید و آن را روی یک آدرس جدید منتقل کنید، در این حالت باید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید.
ریدایرکت ۳۰۲ یک انتقال موقتی است و به ما این امکان را می دهد که بتوانیم یک صفحه را به صورت موقتی از دسترس خارج کنیم، بدون اینکه سئو و اعتبار آن صفحه با مشکل مواجه شود.
در این روش بعد از بازگردانی صفحه به حالت عادی، می توانید همان اعتبار و سئو صفحه را داشته باشید و مشکلی برای SEO آن ایجاد نخواهد شد.
بنابراین اگر می خواهید به صورت موقتی یک انتقال را انجام دهید و صفحه ای را از دسترس خارج کنید، بهترین گزینه برای شما استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ است.

۳- ریدایرکت META REFRESH

نوعی از ریدایرکت وجود دارد که به آن ریدایرکت META REFRESH گفته می شود.
احتمالا این نوع ریدایرکت را در سایت های دانلود زیاد دیده اید. وقتی قرار است چنین ریدایرکتی انجام شود، با صفحه ای روبرو می شوید که می گوید:
«تا چند ثانیه دیگر به صفحه موردنظر منتقل می شوید، در غیر اینصورت اینجا کلیک کنید»
این نوع ریدایرکت به هیچ وجه برای سئو مناسب نیست و حتی می تواند تاثیر منفی هم در اعتبار آدرسی که ریدایرکت می شود داشته باشد.
همچنین آن بسیار کند عمل میکند و ممکن است حوصله کاربران سر برود و صفحه را ترک کنند.
از این نوع ریدایرکت معمولا برای نمایش تبلیغات در انتقال به صفحه بعدی استفاده می شود.

۴- ریدایرکت CANONICAL

نوع دیگری از ریدایرکت وجود دارد که از آن می توانید برای سئو استفاده کنید و به آن ریدایرکت CANONICAL گفته می شود.
گاهی اوقات ممکن است شما صفحه ای داشته باشید که در آن صفحه نظرات مفیدی وجود داشته باشد و بک لینک های خوبی هم دریافت کرده باشد، اما ناچار هستید صفحه جدیدی را به جای آن صفحه جایگزین کنید.
در این روش شما می توانید از ریدایرکت CANONICAL استفاده کنید تا هم بتوانید صفحه قبلی را داشته باشید و هم صفحه جدید را در اختیار داشته باشید.
در این روش گوگل صفحه قبلی را ایندکس نمی کند و آن را به عنوان یک صفحه فرعی می شناسد، اما اعتبار آن به صفحه جدید منتقل خواهد شد. همچنین کاربران می توانند همچنان صفحه قبلی را ببینند و همین بازدید خوب آن صفحه، باعث می شود سئو سایت شما ارتقا پیدا کند و رشد بهتری داشته باشد.

جمع بندی

در این مقاله در مورد انواع ریدایرکت ها و تاثیر آن بر سئو صحبت کردیم و در مورد کاربرد انواع آن و همچنین جزئیات هرکدام توضیحاتی را ارائه داده ایم.
نکته مهم دیگر این است که از ریدایرکت ها در جاهای مناسبی استفاده کنید و سعی کنید قبل از انجام آن ها به خوبی تحقیق کنید تا بتوانید بهترین نوع ریدایرکت را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.
امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن برای ارتقای سئوی سایتتان استفاده کنید.

دسته :آموزش و مقاله تاریخ :سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ بازدید :3,344 نظرات : 0 نظر
نظرات
جهت پشتیبانی محصول از طریق تیکت اقدام کنید / نظرها بعد از تایید مدیران منتشر می‌شود.

    پشتیبانی تلگرام وین تم