لایت هاوس گوگل چیست؟ فانوس دریایی گوگل راه را به شما نشان می دهد

مسیر بهینه سازی و سئو سایت بسیار پیچیده است و همه افراد حتی حرفه ای ترین آن ها ممکن است راه اصلی را گم کنند و به بیراهه کشیده شوند. به همین دلیل موتور جست و جوی قدرتمند گوگل ابزارهای مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید از طریق آن به مسیر اصلی برگردید. لایت هاوس گوگل Google Lighthouse یکی از بهترین ابزارهای راهنمای این موتور جست و جو است که درست مانند یک فانوس دریایی شما را به ساحل موفقیت راهنمایی می کند. به همین دلیل لازم است که هر متخصص سئو باید با این ابزار آشنا باشد و کاربردهای آن را بداند؛ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این ابزار کاربردی و مهم به شما بدهیم.

فهرست عناوین

لایت هاوس گوگل چیست؟

لایت هاوس در چه مواردی کاربرد دارد؟

نتایج لایت هاوس گوگل چگونه است؟

راه های دسترسی به Google lighthouse

روش استفاده از لایت هاوس گوگل از طریق گوگل کروم

لایت هاوس گوگل چیست؟

Google lighthouse یکی از ابزارهای اپن سورس یا متن باز گوگل است که به طور خودکار کیفیت صفحات وب سایت را بررسی می کند و اطلاعات مفیدی برای بهبود آن ها در اختیار شما قرار می دهد. در این اپلیکیشن شما می توانید بازرسی دقیقی بر روی سایت خود انجام دهید و به پارامترهایی همچون قابلیت دسترسی، عملکرد، میزان بهینگی صفحات و شرایط بهبود سایت نمره بدهید. در نتیجه این عمل یک آنالیز بسیار دقیق از وضعیت صفحات خود دارید که بر اساس آن متوجه می شوید هر صفحه تا چه حد خوب است.

لایت هاوس در چه مواردی کاربرد دارد؟

فاکتورهای مختلفی برای بازرسی سایت و ارزیابی نتایج فعالیت های سئو وجود دارند که از طریق لایت هاوس به دست می آیند. از طریق این فاکتورها شما می توانید متوجه شوید که کارهایی که برای بهینه سازی انجام داده اید تا چه حد موفق بوده اند و از چه جهاتی به سایت ضربه زده اند. به این ترتیب می توانید استراتژی های خود را مدیریت کنید و یک تحول اساسی در سایتتان به وجود آورید. در ادامه این بخش برخی از کاربردهای این فانوس راهنما را بیان خواهیم کرد.

بررسی Progressive Web App

برنامه وب پیش رونده یا PWA بیشتر مربوط به برنامه های تحت وب است و از طریق lighthouse می توان پارامترهای متنوع آن را اندازه گرفت. با استفاده از این فاکتور می توان پارامترهای متنوعی را بررسی کرد و از این طریق متوجه شد که اپلیکیشن های تحت وب نوشته شده تا چه حد موفق بوده اند؛ معمولا پارامترهای زیر در گزارش PWA دیده می شوند.

  • میزان Mobile Friendly بودن و شکل نمایش در گوشی های تلفن همراه
  • سرعت بارگیری صفحات در زمان پایین بودن سرعت اینترنت
  • توانایی اپلیکیشن ارائه محتوا در حالت آنلاین
  • سرعت سوییچ از http به https

ارزیابی سئو و فعالیت های مربوط به آن

مهم ترین فاکتوری که می توانید از طریق لایت هاوس گوگل بررسی کنید، میزان موفقیت بهینه سازی وب سایت و سئو آن است. این ابزار در بخش سئو فاکتورهای متفاوت و متعددی را مورد ارزیابی قرار می دهد تا به شما نشان دهد که به عنوان یک متخصص سئو تا چه حد در کار خود موفق بوده اید. در همین راستا نیز برخی پیشنهادها را برای بهتر شدن وضعیت سایت ارائه می دهد که با به کار گیری آن ها قطعا به نتایج بهتری دست پیدا خواهید کرد.

مواردی که در گزارش google lighthouse مورد ارزیابی قرار می گیرند عبارت اند از:

  • امکان نمایش صفحات سایت در موبایل و ریسپانسیو بودن آن ها
  • انتخاب عنوان مناسب برای هر صفحه
  • استفاده از توضیحات متا استاندارد برای صفحات
  • نوع فونت و اندازه قلم مورد استفاده برای بخش های مختلف صفحه
  • استفاده یا عدم استفاده از فرمت های غیر قابل ایندکس شدن در محتواهای مختلف موجود در هر صفحه

ارزیابی عملکرد و کارایی وب سایت

کارایی یا عملکرد همان چیزی است که در زبان انگلیسی به آن performance گفته می شود و خود دارای بخش های متنوعی است. هدف اصلی در این پارامتر بررسی سرعت سایت به خصوص در زمان لود شدن است؛ در واقع به کمک بخش های مختلف کارایی می توان متوجه شد که یک کاربر چقدر باید منتظر بماند تا سایت شما به طور کامل باز شود. برخی از بخش های بررسی کارایی که در گزارش Google lighthouse آورده می شوند را در ادامه توضیح خواهیم داد.

۱- FCP (First Content Paint)

از طریق این ابزار می توان زمان بارگذاری انواع محتواهای متنی، تصویری یا ویدیویی داخل وب سایت را اندازه گرفت. واحد FCP ثانیه است و معیار سنجش و امتیازدهی این پارامتر در گوگل لایت هاوس بر اساس سرعت بارگذاری وب سایت های مشابه انجام می گیرد.

۲- FMP (First Meaningful Paint)

این پارامتر مشخص کننده مدت زمان بارگذاری اولیه سایت یا در واقع نمایش اولین محتوای معنادار بر روی آن است. مقدار پایین تر FMP نشان دهنده سرعت بالاتر سایت و بهینه تر بودن حجم صفحات مختلف است.

۳- FCI (First CPU Idle)

اگر سایت شما حاوی لیست های بازشونده باشد که معمولا هم همین طور است، از طریق این پارامتر می توانید اولین زمانی که کاربر بر روی لیست بازشونده کلیک می کند را متوجه شوید.

۴- TTI (Time To Interactive)

این پارامتر نشان دهنده مدت زمانی است که طول می کشد تا همه بخش های سایت اعم از محتواهای تصویری، متنی، صوتی یا ویدیویی به طور کامل بارگذاری شوند و کاربر بتواند همه قسمت های آن را ببیند.

۵- EIL (Estimated Input Latency)

از طریق این شاخص می توان متوجه شد که فاصله زمانی بین وقتی که کاربر فکر می کند صفحه قابل تعامل است با هنگامی که این اتفاق واقعا رخ داد چقدر است. در واقع بسیاری از کاربران قبل از بارگذاری محتواهای صوتی یا تصویری و صرفا با نمایش محتوای متنی تعامل با سایت را آغاز می کنند؛ اما از نظر لایت هاوس این اتفاق هنوز رخ نداده است. توجه کنید که هرچه مقدار این پارامتر کمتر باشد صفحات سایت (به خصوص اپلیکیشن های تحت وب) سریع تر نمایش داده می شوند.

بررسی ایمنی وب سایت و کدهای برنامه نویسی از طریق مرورگر کروم

Google lighthouse یک ابزار مطمئن برای بررسی ایمنی وب سایت است؛ به کمک این ابزار می توان Https سایت، حافظه های نهان برنامه ها، لینک های متقابل و ابعاد درست صفحات برای دستگاه های مختلف را بررسی کرد. علاوه بر این فانوس دریایی گوگل می تواند دقیقا شما را به سمت کتابخانه های مشکوک و آسیب زننده ای که در برنامه نویسی وب سایت یا APIها استفاده شده است راهنمایی کند تا از شر آن ها خلاص شوید.

بررسی Ux وب سایت و تجربه کاربری در زمان ورود به صفحات مختلف

همه مواردی که در گزارش گوگل لایت هاوس بررسی می شوند در نهایت به تجربه کاربری یا همان Ux برمی گردند؛ اینکه کاربر شما چقدر در وب سایتتان احساس راحتی می کند و دوست دارد از آن استفاده کند بسیار مهم است. همواره به یاد داشته باشید که کاربر مهم ترین عامل است و شما باید کارهایی را انجام دهید که او را جذب می کند. زمانی که مخاطبان در سایت شما می گذرانند به موتورهای جست و جو نشان می دهد که محتوای تولید شده تا چه حد برای آن ها مفید بوده است و همین موضوع سبب رشد وب سایت شما خواهد شد.

بررسی میزان دسترسی

بررسی میزان دسترسی یا Accessibility نشان می دهد که در زمان استفاده از سایت شما و دسترسی به بخش های مختلف چه مشکلاتی پیش روی کاربران وجود دارد. در واقع لایت هاوس گوگل با بررسی بخش های مختلف وب سایت یا اپلیکیشن تحت وب قسمت هایی که کاربران در زمان دسترسی به آن ها با مشکلاتی همچون عدم بارگذاری سریع یا پیدا نکردن لینک به صفحه مورد نظر مواجه می شوند را با رنگ قرمز مشخص خواهد کرد. علاوه بر این در بخش دسترسی رنگ های زمینه، میزان کنتراست و پارامترهای بصری نیز ارزیابی می شوند.
همه این پارامترها به شما کمک می کنند که احساس کاربران را در مواجهه با سایت خود متوجه شوید و کمک کنید که مخاطبین در زمان حضور در سایت شما به اهداف خود برسند. همین موضوع در نهایت باعث رشد سایت و رسیدن به رتبه های برتر گوگل خواهد شد. اما سوال اینجا است که گوگل لایت هاوس چگونه این کار را انجام می دهد؟

نتایج لایت هاوس گوگل چگونه است؟

در نتیجه استفاده از ابزار Google Lighthouse یک گزارش کامل به شما ارائه می شود که مشکلات صفحات مختلف سایت به همراه راهکارهایی برای حل آن ها بیان شده است. علاوه بر این شما نمودارهای دایره ای متعددی را می بینید که از طریق آن ها امتیازهای بخش های مختلف و پارامترهای ارزیابی داده شده است. امتیازدهی از ۱۰۰ صورت می گیرد و از طریق رنگ دایره می توانید وضعیت وب سایت خود را متوجه شوید. رنگ قرمز نشان دهنده وضعیت ضعیف، نارنجی متوسط و سبز خوب است.

راه های دسترسی به Google lighthouse

اکنون که با مزیت های استفاده از فانوس دریایی گوگل آشنا شدید، نوبت به آن رسیده است که راه های دستیابی به آن را با هم بررسی کنیم. ابزارهای مختلفی وجود دارند که از طریق آن ها می توانید به گوگل لایت هاوس دسترسی پیدا کنید که تعدادی از معروف ترین و پرکاربردترین آن ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

۱- Page Speed Insights

با استفاده از این ابزار می توانید گزارش های فانوس دریایی را به طور کامل دریافت کنید و امتیازهای صفحات مختلف وب سایت خود را ببینید. در واقع هر URL که در بخش جست و جوی Pagespeed Insights وارد می شود، مورد ارزیابی قرار می گیرد و در نهایت گزارش های تست سرعت و پیشنهادهایی هم برای بهینه سازی وب سایت ارائه می شود. در نهایت یک امتیاز کلی برای URL بیان خواهد شد که نشانگر کارایی آن است.

۲- Developer Tools

شما می توانید از طریق گوگل کروم به این ابزار دسترسی پیدا کنید؛ در واقع با استفاده از این ابزار که افزونه آن نیز در دسترس است می توانید همه تست های Google Lighthouse را به طور کامل اجرا کنید. از طریق این ابزار می توان ریسپانسیو بودن صفحه و سرعت لود آن در سرعت های مختلف اینترنت را نیز ارزیابی کرد و در صورت نیاز این فاکتورها را بهبود داد.

روش استفاده از لایت هاوس گوگل از طریق گوگل کروم

خوشبختانه برای در اختیار گرفتن همه این امکانات، نیازی به نصب یک برنامه یا اپلیکیشن اضافه ندارید و به سادگی می توانید آن را بر روی مرورگر خود اجرا کنید. برای این کار کافی است مراحل زیر را طی کنید تا لیست کاملی از گزارش ها به شما ارائه شود.

  • صفحه سایت را از طریق مرورگر گوگل کروم باز کنید
  • کلید F12 یا کلیدهای ترکیبی Ctrl+ Shift+ J را فشار دهید و وارد پنل حسابرسی ابزارهای توسعه دهنده شوید.
  • اکنون از منوی کشویی گزینه lighthouse را انتخاب کنید
  • حالت بررسی عملکرد را بر روی یکی از گزینه های دسکتاپ یا موبایل قرار دهید
  • گزارش نهایی را دریافت کنید و به کمک پیشنهادهای لایت هاوس وب سایت خود را ارتقا دهید

یکی دیگر از راه های ساده برای استفاده از لایت هاوس نصب افزونه google lighthouse بر روی گوگل کروم است. این افزونه بلافاصله بعد از اجرا گزارش های لازم را به شما ارائه می دهد تا بتوانید از آن ها برای بهینه سازی سایت های خود استفاده کنید.

جمع بندی

لایت هاوس گوگل یکی از ابزارهای کاربردی برای هر متخصص سئو است که برای ارزیابی دقیق وضعیت وب سایت خود باید آن را به طور مرتب کنترل کند. این ابزار اطلاعات بسیار مفیدی در خصوص سرعت بارگیری صفحات مختلف سایت و تجربه کاربری در اختیار شما قرار می دهد که به کمک آن ها می توانید احساس راحتی بیشتری برای کاربران خود فراهم کنید. خبر خوب اینکه این ابزار کاربردی کاملا رایگان است و شما می توانید با صرف کمترین زمان اطلاعات بسیار ارزشمندی را در خصوص مشکلات وب سایت به دست آورید؛ البته که پیشنهادهای ارائه شده برای بهبود سایت را نیز نباید نادیده بگیرید

دسته :سئو تاریخ :دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ بازدید :2,935 نظرات : 0 نظر
نظرات
جهت پشتیبانی محصول از طریق تیکت اقدام کنید / نظرها بعد از تایید مدیران منتشر می‌شود.

    پشتیبانی تلگرام وین تم