نحوه تغییر دامنه اصلی سایت بدون از بین رفتن سئو

گاهی اوقات برای کسانی که یک وبسایت فعال دارند، پیش می آید که بخواهند دامنه اصلی وبسایت خودشان را تغییر دهند و اصطلاحا ریبرندینگ انجام دهند.

خیلی از مردم فکر میکنند این کار غیرممکن است و برای تغییر دامنه، باید کلا سایت خود را هم تغییر دهند؛ اما باید بدانید که اینطور نیست و شما در صورت رعایت اصول این کار می توانید به راحتی یاد بگیرید که چطور دامنه اصلی سایت را تغییر دهید و هیچ صدمه ای به سایت و جایگاه سایت خود در موتور جستجو گوکل وارد نشود.

اگر دوست دارید بدانید چگونه میتوانید دامنه اصلی سایت را تغییر دهید ، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا در این مورد با شما صحبت کنیم. همچنین باید بدانید که این مقاله مانند یک چک لیست است که برای تغییر دامنه سایت خودتان باید تمام مراحل گفته شده را انجام دهید تا مشکلی ایجاد نشود.

چگونه دامنه اصلی سایت را تغییر دهیم و مشکلی برای سئو ایجاد نشود ؟

همانطور که گفتیم، شما می توانید بدون وارد شدن صدمه به سئو سایت خودتان، دامنه اصلی سایت را تغییر دهید.

همانطور که می دانید سرچ کنسول گوگل، ابزاری است که ارتباط وبمستران با گوگل را برقرار می کند و در این ابزار امکاناتی در اختیار ما قرار داده شده است که با استفاده از آنها، می توانیم به راحتی دامنه وبسایت را تغییر دهیم و قدرت دامنه قبلی را به دامنه جدید منتقل کنیم.

چه زمانی باید دامنه وبسایت خودمان را تغییر دهیم ؟

برای تغییر دامنه وبسایت هیچ زمان خاصی وجود ندارد. ممکن است شما در حال حاضر کار خودتان را با دامنه ای شروع کنید که بعدها متوجه شوید با کارتان جور نیست یا دلتان می خواهد دامنه جدیدی را جایگزین آن کنید. در این صورت می توانید اصلی سایت را تغییر دهید اما اگر مشکلی با دامنه ندارید، بهتر است با دامنه فعلی خودتان کار کنید.

آیا تغییر دامنه به برند سایت لطمه میزند ؟

اگر برند قدرتمندی داشته باشید، تغییر دامنه می تواند برای کاربران شما کمی گیج کننده باشد، اما می توانید کم کم با تبلیغات آن را جا بیندازید.

همچنین بهتر است در کنار دامنه جدید خودتان، دامنه قبلی را هم به سایت متصل کنید و روی دامنه جدید ریدایرکت (منتقل) کنید تا کسانی که از دامنه قبلی استفاده می کنند هم به راحتی بتوانند وبسایت شما را ببینند.

اگر این نکات را انجام دهید، قطعا مشکلی برای وبسایت و برند شما پیش نمی آید و با خیال راحت می توانید تغییر دامنه اصلی سایت را انجام دهید.

نحوه تغییر دامنه اصلی سایت

خب برویم به سراغ مراحل تغییر دامنه اصلی سایت و این مراحل را قدم به قدم باهم بررسی کنیم.

البته قبل از این موضوع باید بگوییم که اگر در حال حاضر سایت شما در سرچ کنسول ثبت است که مشکلی وجود ندارد اما اگر در سرچ کنسول ثبت نیست، حتما قبل از هرکاری سایت خود را در سرچ کنسول ثبت کنید و بعد سراغ قدم های دیگر بروید.

۱- خرید دامنه جدید

اولین قدم در تغییر دامنه اصلی سایت این است که دامنه جدید خودتان را خریداری کنید.

توصیه می کنیم که دامنه قبلی خودتان را هم تمدید کنید تا بتوانید از آن هم استفاده کنید چون قطعا بازدیدکننده هایی دارید که با تایپ مستقیم آدرس سایت شما وارد می شوند.

همچنین ممکن است در وبسایت های دیگر بک لینک دریافت کرده باشید که این بک لینک ها مربوط به دامنه قبلی هستند و برای این که آنها را از دست ندهید و به سئو سایتتان لطمه ای وارد نشود، باید دامنه قبلی را روی دامنه جدید ریدایرکت ۳۰۱ کنید.

پس در مرحله اول دامنه جدید را خریداری و دامنه قبلی را هم تمدید کنید.

۲- اتصال دامنه جدید به وبسایت :

در مرحله دوم نیاز است که دامنه جدید خودتان را به وبسایت متصل کنید.

اگر بخواهید کل سایت خودتان را بازطراحی کنید و یک وبسایت جدید داشته باشید، بهتر است روی همان سروری که در حال حاضر فعالیت می کنید، یک هاست جدید خریداری کنید و کار طراحی سایت جدید را انجام دهید.

اما اگر می خواهید دامنه خودتان را به سایتی که در حال حاضر دارید متصل کنید، به راحتی با توجه به پنل مدیریت هاستینگ خودتان، می توانید این کار را از قسمت مدیریت دامنه انجام دهید.

در صورتی که در این زمینه به کمک نیاز دارید، حتما با شرکت هاستینگ خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند چون این موضوع در پنل های مدیریت هاستینگ متفاوت است.

۳- معرفی دامنه جدید به گوگل :

در مرحله سوم نیاز است که دامنه جدید وبسایت خود را به گوگل از طریق سرچ کنسول معرفی کنید.

در این مرحله تمامی مراحل ثبت سایت در سرچ کنسول را انجام دهید و نقشه سایت، فایل Robots.txt و… را ثبت کنید تا مطمئن شوید دامنه جدید به درستی ثبت شده است.

۴- ریدایرکت دامنه قبلی روی دامنه جدید :

در مرحله چهارم، باید تمامی آدرس دهی های مربوط به دامنه قبلی خودتان را، روی دامنه جدید ریدایرکت ۳۰۱ کنید.

این کار باعث می شود که تمامی لینک های مرتبط با دامنه قبلی، به دامنه جدید شما متصل شوند و خیالتان راحت شود که هرکسی دامنه قبلی را بزند، وارد دامنه جدید وبسایت شما خواهد شد.

اگر از هاست لینوکس استفاده می کنید، می توانید کد زیر را در فایل .Htaccess قرار دهید تا این کار به راحتی انجام شود.

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^olddomain.com [NC,OR]

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.olddomain.com [NC]

RewriteRule ^(.*)$ https://newdomain.com/$1 [L,R=301,NC]

در کد بالا به جای olddomain آدرس دامنه قبلی خودتان را وارد کنید و در قسمت newdomain آدرس دامنه جدید خودتان را وارد کنید. البته دقت کنید که اگر دامنه جدید شما https است یا با www شروع می شود، این موارد را باید در کد بالا وارد کنید.

بعد از این که کد بالا را کامل کردید و آماده بود، آن را در فایل .Htaccess دامنه قبلی وارد کنید. برای این کار هم می توانید از پشتیبان هاست خودتان کمک بگیرید.

۵- درخواست تغییر دامنه در سرچ کنسول :

بعد از انجام مراحل بالا که باید سریعا و در یکی دو روز انجام شوند، حالا باید در سرچ کنسول درخواست تغییر دامنه خودتان را ثبت کنید.

برای این کار به پنل دامنه قبلی بروید، از منوی پنل گزینه Settings را انتخاب کنید و در این بخش گزینه Change of Address را انتخاب کنید.

در بخش بعدی لیستی به شما نمایش داده می شود که باید دامنه جدید خود را از آن انتخاب کنید و روی دکمه Validate & Update کلیک کنید.

در این مرحله گوگل احراز هویت را انجام می دهد تا مطمئن شود شما مالک سایت جدید هستید و همچنین ریدایرکت های ۳۰۱ را بررسی می کند و اگر مشکلی وجود نداشته باشد، درخواست شما پذیرفته خواهد شد.

البته باید بدانید که برای اینکه سایت شما کاملا با دامنه جدید ایندکس شود و در نتایج نشان داده شود، حدود ۲ تا ۶ هفته زمان نیاز است و در این مدت ممکن است شاهد کاهش بسیار کمی در نرخ بازدیدها باشید.

اما نگران نباشید، بعد از اینکه فرآیند ایندکس کامل شود، جایگاه وبسایت شما به حالت قبلی باز می گردد.

البته دقت کنید که پس از این مدت شما فقط از طریق پنل دامنه جدید می توانید آمارها را مشاهده کنید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که چگونه دامنه اصلی سایت را تغییر دهیم و مشکلی برای جایگاه سایت شما پیش نیاید.

با انجام قدم های گفته شده به راحتی می توانید کار تغییر دامنه اصلی سایت را انجام دهید و ریبرندینگ کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد و کمک کرده باشد که بدانید چگونه دامنه اصلی سایت را تغییر دهیم تا مشکلی برای پیش نیاید.

دسته :آموزش و مقاله تاریخ :یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ بازدید :1,835 نظرات : 0 نظر
نظرات
جهت پشتیبانی محصول از طریق تیکت اقدام کنید / نظرها بعد از تایید مدیران منتشر می‌شود.

    پشتیبانی تلگرام وین تم